Warning: Creating default object from empty value in /home/harmke/domains/753bc.nl/public_html/wp-content/themes/deliciousmagazine/functions/admin-hooks.php on line 160

Geschiedenis van kentekens in Nederland

Op 26 april 1889 werd in Nederland het eerste kentekenbewijs uitgegeven. De kentekenplaten bestonden uit witte cijfers op zwarte achtergrond of zwarte cijfers op een witte achtergrond. Het laatste nummer dat uitgegeven werd was 2065.

Vanaf 1906 werd een nieuw systeem gebruikt. De chauffeur moest vanaf dat moment een rijbewijs en een nummerbewijs bij zich hebben. Deze nummerbewijzen waren gekoppeld aan een provincie.

  • A : Groningen
  • B : Friesland
  • D : Drenthe
  • E : Overijssel
  • G, GZ, GX : Noord-Holland
  • H, HZ, HX : Zuid-Holland
  • K : Zeeland
  • L : Utrecht
  • M : Gelderland
  • N : Noord-Brabant
  • P : Limburg
  • R : Departementen

In 1951 werd er voor het eerst een landelijk systeem uitgegeven. Zodra de combinaties van een kenteken verbruikt is, komt er een nieuwe ‘sidecode’.

Op dit moment werkt men met de 8e kentekencombinatie waarbij 1 cijfer – 3 letters en 2 cijfers gebruikt worden. De eerste kenteken werd op 5 maart 2014 uitgegeven. Sommige letters niet- of voor andere weggebruikers gebruikt worden, daardoor zijn de kentekencombinaties niet optimaal te gebruiken. Het laatste kenteken (0p het moment van schrijven) is 8 – XZR – 82.

De volgende lettercombinaties zullen er als volgt uit gaan zien 2 letters – 3 cijfers – 1 letter en daarna 1 letter – 3 cijfers – 2 letters. Wanneer deze combinaties ingezet zullen gaan worden is nog niet bekend.

Vanaf 1 januari 1978 moeten alle nieuwe auto’s voorzien zijn van een gele refelcterende kentekenplaat.

 

2014-11-25 753bc kentekens geschiedenis

klik voor een tijdlijn van de kentekenplaat in Nederland

 

3 Responses to “Geschiedenis van kentekens in Nederland”

  1. Lex Abels
    juli 14, 2015 at 11:03 pm #

    In de inleiding staat “Op 26 april 1989 werd in Nederland het eerste kentekenbewijs uitgegeven”. Ik neem aan dat dat 1889 moet zijn.
    Interessante gegevens overigens, dank daarvoor. Ik was op zoek naar de letters die vroeger voor de provincies gebruikt werden.
    Met vriendelijke groet,
    Lex Abels

  2. Lex Abels
    juli 14, 2015 at 11:41 pm #

    Ik zou graag ook informatie hebben over de voor speciale categorieën weggebruikers gereserveerde lettercombinaties. Bijv. AA (Koninklijk huis), CD (Corps Diplomatique), GN (Geen Nederlander), KL (Koninklijke Landmacht?), Vx (houders van een zakelijk “grijs” kenteken?), Mx (motorrijders?).
    Verder zou ik graag willen weten wanneer (geremde?) aanhangers een apart kenteken hebben gekregen (iets wat ik nooit goed begrepen heb, want daarmee is het rijdende voertuig toch niet eenduidig te identificeren van achteren?).

    Lex Abels

  3. augustus 13, 2015 at 11:41 am #

    Ik heb vandaag een BMW gezien met nummer ZX-60-HD. Eerste toelating (RDW): 30-08-’91. Omdat dit het ‘jongste’ sidecode 4 kenteken is wat ik me kan herinneren te hebben gezien, vroeg ik me af wat het allerlaatste kenteken van deze serie is geweest. Zeker omdat in dezelfde maand (als de RDW het goed heeft moet dat de volgende dag zijn geweest) de DB-BB-01 al werd ingevoerd. (Onder de link naar ‘website’ is een link naar het bericht met de foto te vinden).
    Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Laat een reactie achter